Hold kørsel

Når vi kører, er vi delt op i hold på 10-15 ryttere. Hvert hold har en kaptajn, der fastlægger ruten, sørger for at tilpasse hastigheden samt har ansvaret for at alle kommer med hjem.
Lad være med at overvurdere dig selv, når du vælger hold..
 
 

Hold

Distance km

Gennemsnitshastighed km/time

A

60 - ??

33 - ??

B

50 - 70

31 - 33

C1

C2

C3

40 - 60

40 - 60

40 - 60

29 - 31

27 - 29

26 - 27

D

30 - 50

24 - 26

E

25 - 40

21 - 24

F

20 - 30

18 - 21

G

20 - 25

- 18

Torsdag

    15 - 30

- 15

 

Har du ikke kørt i gruppe før, vil du opleve, at der bliver råbt en del undervejs: forfra - bagfrahuller - sten - kig op osv. Det kan godt føles lidt underligt de første par gange, men husk på: Der bliver råbt for, at vi kan køre sikkert. Du vil også opleve, at når man kører i gruppe spares der en hel del kræfter ved at ligge på hjul - dvs. at køre i kort afstand til den kører foran. Det indebærer dog, at du hele tiden skal være 100 % opmærksom på den der kører foran og ved siden af.

Når vi kører i gruppe skiftes vi til at tage føringer og har du ikke prøvet det før, er det også noget du lige skal vænne dig til.

Hastigheder og distancer i tabellen er cirka værdier. I løbet af sæsonen kan turenes længde øges efterhånden som formen bliver bedre, og vejret samtidig bliver lunere og vi får de lange lyse aftener. Det er op til den enkelte holdkaptajn i samråd med gruppen, hvor lang ruten skal være.

Når du skifter mellem holdene - specielt når du eller flere rykker ned på lavere hold - er det vigtigt, at du overholder holdets gennemsnitshastighed og måske lytter til og holder øje med andre på holdet, der beder om lavere hastighed.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at du ikke overvurderer dig selv og starter på et hold, der kører hurtigere end du formår. Er du i tvivl om du kan køre med f.eks. gruppe C, så vælg i stedet gruppe D. Det er sjovere - også for de andre - at gå en klasse ned, og så få gode oplevelser her. Har du en "dårlig dag" eller er kørt træt, så kør med rundt i gruppen, men spring føringer over. Det værste du kan gøre er at blive bagerst i feltet.

Men husk, alle skal med hjem.
Er der punkteringer eller andre problemer, så venter vi, for at alle kan komme med hjem, eller vi fortsætter ad ruten et stykke frem, vender og kører tilbage og samler op.

Tegogkommando